۱۵:۴۰:۳۷ - یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵
پروژه بزرگ اتصال دریای خزر به خلیج فارس یک گام تا اجرا.
مسکو و تهران در حال توافق برای حفر کانال کشتیرانی از دریای خزر به خلیج فارس هستند. کانال ایران که هزینۀ هزینه ای حدود ٧ میلیارد دلار برای ده سال کار دارد. مقامات کشورمان از کلید خوردن پروژه اتصال دریای خزر به خلیج فارس پس از توافق با روسیه خبر داده اند. این پروژه در چند […]

مسکو و تهران در حال توافق برای حفر کانال کشتیرانی از دریای خزر به خلیج فارس هستند. کانال ایران که هزینۀ هزینه ای حدود ٧ میلیارد دلار برای ده سال کار دارد.



مقامات کشورمان از کلید خوردن پروژه اتصال دریای خزر به خلیج فارس پس از توافق با روسیه خبر داده اند. این پروژه در چند مرحله انجام خواهد شد، که فاز اول آن شیرین سازی آب خزر است پس از وقفه ای که در اجرای آن ایجاد شده بود، مجددا انجام خواهد شد.

 مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه چندی پیش در جمع دانشجویان در سنت‌پترزبورگ تائید کرد: مسکو و تهران در حال توافق برای حفر کانال کشتیرانی از دریای خزر به خلیج فارس هستند.

سنایی بدون اشاره به جزئیات این طرح افزود: هرگونه کانالی که این دو دریا را به هم متصل کند باید از خاک ایران عبور کند. بله، این موضوع مورد بحث قرار گرفته است.

دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان است که ۷ هزار کیلومتر خط ساحلی با ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان دارد.

به گفته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، این کشور، جمهوری آذربایجان و ایران، توافق کردند که مذاکرات را درباره کریدور حمل و نقل شمال – جنوب تسریع بخشند.

بخشی از این کریدور در امتداد ساحل غربی دریای خزر از روسیه به ایران از طریق جمهوری آذربایجان قرار خواهد داشت.انتظار می‌رود کریدور شمال – جنوب زمان حمل و نقل محموله‌ها از هند به آسیای مرکزی و روسیه را کاهش دهد.در حال حاضر، حدود ۴۰ روز طول می‌کشد تا یک کشتی، کالاها را از بمبئیِ هند به مسکو برساند اما این کریدور این زمان را به ۱۴ روز کاهش خواهد داد. این کریدور همچنین کانال سوئز را که عوارضی گران اخذ می‌کند دور می‌زند.

همچنین با اجرای این پروژه، انتقال ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب به استانهای مرکزی ایران و نهایتا، تکمیل این پروژه با ایجاد کانالی برای اتصال دریای خزر به خلیج فارس که هزینه آن طبق اظهارات مجید نامجو وزیر انرژی ایران، تا ۷ میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین این کانال ارتباطی آبی به گفته مسئولین قابل کشتیرانی خواهد بود.

%da%a9%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%84-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86

اختلاف سطح دریای خزر و خلیج فارس

یک نکته در اینجا وجود دارد؛ اینکه سطح دریای خزر  ۲۸ متر پایین تر از سطح آبهای آزاد (خلیج فارس) است و مسیر شمال-جنوب ایران با بیش از ۲ هزار کیلومتر فاصله دارای پستی ها و بلندی های زیادی مانند ارتفاعات البرز و پستی های دشت کویر و دشت لوت است. در همین زمینه موافقان و مخالفانی با اجرای این طرح وجود دارند که به بررسی بخشی از نظرات آنها می پردازیم:

دیدگاه مخالفان طرح

دکتر اسماعیل کهرم، کارشناس ایرانی مسائل محیط زیست در همین زمینه اظهار داشت که ایده اتصال دریای خزر به خلیج فارس، از زمان ناصر الدین شاه وجود داشته، در زمان آقای هاشمی رفسنجانی نیز مطرح شده و تاکنون ادامه داشته، اما این پروژه تاکنون عملیاتی نشده و قابل اجرا نیز نیست. “ایده انتقال آب دریای خزر برای مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی به استان های مرکزی از جمله سمنان هست، اخیرا مطرح شده، اما شوری آب دریاچه خزر ۱۳ میلی گرم در هر لیتر است که قابل استفاده در این زمینه ها نیست، صرفه اقتصادی هم ندارد. از طرفی خاک سمنان و مناطق مرکزی قابل کشت نیست، کلا شن و خاک رس است. برای کدام مصارف کشاورزی و صنعتی قرار است این پروژه چند میلیاردی عظیم انجام شود؟”.

وی به عملی نشدن پروژه انتقال آب خزر به دریاچه رو به خشک شدن ارومیه که هنوز هم روی کاغذ مانده و پروژه انتقال آب رود ارس به دریاچه ارومیه اشاره و در خصوص پروژه کانال خزر-خلیج فارس اظهار ناامیدی کرد.

%da%a9%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%84-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-1

دکتر چنگیز اسماعیل اف، کارشناس علوم جغرافی و رئیس مرکز تحقیقات خزر در دانشگاه دولتی باکو نیز درباره این پروژه می گوید: که با توجه به پستی-بلندی های موجود در مسیر شمال-جنوب، ایران ناگزیر است در مسیر سربالایی این کانال در چندین منطقه آبگیرهای بزرگی احداث کند تا از سرریز شدن آب کانال جلوگیری کند. مسیرهایی با این خصوصیات، مانند کناره های البرز انبوهی از جمعیت را در خود جای داده است که باید زمین ها و خانه های اطراف پروژه تخلیه شود. “همچنین ایجاد آبگیر باعث افزایش خطر زلزله خواهد شد، مانند آنچه که در داغستان یا منطقه “مینگه چویر” قفقار اتفاق افتاد.

در حالت عادی، ایجاد آبگیر باعث می شود سالانه تا ۳۰۰ زمین لرزه با مقیاس پایین در منطقه اتفاق افتد، اگر این منطقه مانند مناطق شمالی ایران زلزله خیز نیز باشد، باید ریسک های ایجاد آبگیرهای بزرگ به دقت در نظر گرفته شود.

%da%a9%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%84-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-2

به گفته وی، ایجاد یک کانال برای عبور کشتی های کوچک حداقل ۵ متر ارتفاع و ۱۰۰ متر عرض لازم دارد و با توجه به طول این کانال که بیشتر از ۲ هزار کیلومتر خواهد بود، نیاز به حداقل یک دهم حجم آب رودخانه ولگای روسیه که ۸۵ درصد آب خزر را تامین می کند وجود دارد. آیا همسایه های شمالی ایران با این پروژه موافق خواهند بود؟ طبیعتا خیر.

%da%a9%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%84-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-3

دیدگاه موافقان  

موافقان طرح را عمدتاً مسئولین اجرایی دولتی تشکیل می دهند که با رویکرد دستیابی به اشتغال پایدار (ایجاد بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی جدید در کشور)، توسعه گردشگری و توسعه عادلانه نقاط مختلف جغرافیایی کشور و درآمدزایی بالای کشور از تردد کشتی ها و از همه مهم تر تقویت قدرت استراتژیک کشور در این کانال سخن می گویند و با استناد بر اینکه موافقت کشور روسیه و کشورهای شمالی دریای خزر را برای اجرای این پروژه عظیم گرفته اند، در اجرای سریع تر آن می کوشند.
لازم به ذکر است که روسیه و کشورهای شمالی دریای خزر نیز در صورت اجرای این طرح بسیار منتفع خواهند شد و از هزینه های حمل و نقل و وابستگی به کانال پرهزینه سوئز بی نیاز خواهند شد.

%da%a9%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%84-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-4

دیدگاه ناظرین بی طرف 

عده ای نیز بر این عقیده هستند مسئولین دولتی ایران با دیدن پروژه ای تقریباً مشابه در کشور بلژیک که از طریق کانال های آبی ارتباط بین مکان های مختلف در کشورش را فراهم کرده می توانند چنین پروژه ای را در سطحی بزرگ تر در ایران پیاده سازی نمیاند ولی توجه به این نکته خالی از لطف نیست که بلژیک در سرزمینی بارانی قرار گرفته و کشوری کوچک محسوب می شود و به هیچ وجه پستی بلندی هایی که در مسیر خزر تا خلیج فارس در سر راهش قرار دارد، را در مسیر کانال های خود نمی بیند.

%da%a9%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%84-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%865

دو مسیر جداگانه

در گزارش های اولیه مسیر ایران رود بر پایه بررسی های جغرافیایی و زمین شناسی دو مسیر برای آبراه پیشنهاد شده است.

شروع مسیر اول از خلیج کوچک واقع در باختر خلیج چابهار به سوی شمال آغاز می شود و پس از گذشتن از کنار شهر بم، کویر لوت را پشت سر می گذارد، از کنار کویر نمک و شهر طبس به سوی شمال عبور می کند، در حوالی یک صد و سی کیلومتری خاور شاهرود به سوی شمال باختری متمایل می شود و پس از گذشتن از کنار گرگان به بندر ترکمن در دریای خزر می رسد.

مسیر دوم از ناحیه میان چابهار و بندر جاسک آغاز می شود و پس از گذر از کنار شهر بم هم چون مسیر شماره یک تا طبس می رود و آن گاه به سوی شمال باختری می رود. به فاصله پنجاه کیلومتری جنوب باختری از شهر سمنان می گذرد و در فاصله یکصدکیلومتری خاور تهران از میان رشته کوه البرز به شهر ساری می رسد و با گردش به سوی خاور به بندر ترکمن خاتمه می یابد.

درازای آبراه بین ۱۴۶۵ کیلومتر (۹۱۰ مایل) و ۱۶۰۰ کیلومتر (۱۰۰۰ مایل) برآورد شده است.بدین ترتیب در بیشتر مسیر باید کانالی به ژرفای ۵۰۰ متر کنده شود. از آن جا که سطح دریای خزر نزدیک به ۲۹ متر از سطح دریای آزاد پایین تر است، در بخش کوچکی از مسیر در شمال ایران از الگوی کانال «پاناما» استفاده شده است و تالابچه هایی ساخته خواهد شد که از سرازیر شدن آب دریای آزاد به دریای مازندران جلوگیری به عمل آید.

واکنش خشن و همراه با تحریم آمریکا نسبت به اجرای این پروژه

اما طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس ناراحتی و ممانعت غرب را در پی داشته، به‌طوری که آمریکا از سال ۱۹۹۷، این طرح را در فهرست تحریم‌های خود علیه ایران قرار داده است.

روزنامه ایتالیایی «ایل جورناله» (Il Giornale) در گزارشی در سایت خود به قلم “فابریتزیو جانامئا” و با عنوان «ایران غرب را به چالش می‌کشد»، به موضوع کانال قابل کشتیرانی میان ایران و روسیه که خلیج فارس را به دریای خزر متصل کند، پرداخته و می‌نویسد: «پوتین و روحانی این گونه غرب را به چالش می‌کشند».

«ایل جورناله» واقعی بودن اتصال ایران به اورآسیا را به صحبت‌های مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه در خلال دیداری با تعدادی از دانشجویان در سن پترزبورگ که به طور علنی قصد دولت تهران برای ایجاد این فعالیت گستردۀ زیرساختی را اعلام نمود، استناد می‌کند. سنایی به خبرگزاری تاس روسیه گفته بود: «آری، اندیشۀ احداث این کانال در مرحلۀ بحث است».

%da%a9%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%84-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-6

این سایت ایتالیایی ساخت یک کانال قابل کشتیرانی که به طور کامل از ایران عبور می‌کند را نه فقط به نفع روسیه، بلکه با اشاره به ٧٠٠٠ کیلومتر ساحل ممتد دریای خزر، این نفع را برای قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان نیز می‌داند.

این گزارش درباره نفع روسیه از این اتفاق می‌نویسد: «سرانجام ممکن است بعد از چندین قرن، دسترسی به اقیانوس هند برای روسیه امکان پذیر گردد. زیرا از آخرین دهه‌های قرن نوزدهم مهندسان روسی تلاش کردند کانالی قابل کشتیرانی ایجاد کنند که این امکان را به روسیه در زمان حکومت تزار بدهد که بدون عبور از تنگۀ بسفر، به راحتی به خلیج فارس و اقیانوس هند دسترسی پیدا کنند».

آمریکا در سال ۱۹۹۷، طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس را در فهرست تحریم‌های خود علیه ایران قرار داد. شرکت‌ها و کشورهایی هم که در نظر داشتند در این پروژه به تهران کمک کنند، به مجازات‌های مالی و اقتصادی گرفتار می‌شدند

نویسنده در ادامه، امکان این‌که کشتی‌های روسی و ایرانی نه تنها از عبور اجباری از آب‌های ترکیه، بلکه حتی از آب‌های مصر امتناع ورزند را دلیل اصلی دو کشور برای حرکت به سمت تبیین این پروژه معرفی می‌کند و می‌نویسد: «عملیات مربوط به کانال ایرانی، عملیاتی است که چنانچه به پایان برسد از نظر جغرافیای سیاسی، راهبردی خواهد بود. روسیه دسترسی فوری به دریای مدیترانه و اقیانوس هند خواهد داشت آن هم بدون عبور از تنگۀ بسفر و کانال سوئز. با توجه به روابط کنونی کرملین با آنکارا، این چیز کم اهمیتی به شمار نمی‌آید. در رابطه با مصر باید گفت که در کنوانسیون قسطنطنیه که در سال ١٨٨٨ تنظیم گردید، کشتی‌های تمامی کشورها در دوران صلح و نیز جنگ حق عبور آزادانه از کانال سوئز را دارند. اما هیچ چیز معلوم نیست. تاریخ این موضوع را به اثبات می رساند. در سال ١٩۴٨ زمانی که که جنگ اعراب و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به تازگی به پایان رسیده بود، کشور مصر این کانال را به روی کشتی‌های اسرائیلی بست. البته این یک داستان قدیمی محسوب می‌شود، اما ممکن است بار دیگر تکرار شود».

«ایل جورناله»: امکان اینکه کشتی‌های روسی و ایرانی نه تنها از عبور اجباری از آب‌های ترکیه بلکه حتی از آب‌های مصر امتناع ورزند، این دو کشور را به سمت تبیین این پروژه سوق می‌دهند

این رسانه ایتالیایی برای برشمردن مزایای فراوان این کانال برای ایران، به گزارش مجلۀ آنلاین «نیو ایسترن آتلوک» (New Eastern Outlook) اشاره می‌کند که نوشته بود: «ایران به لطف احداث این کانال می‌تواند حدود دو میلیون شغل ایجاد کند و باعث توسعۀ بیش‌تر استان‌های شرقی کشور از طریق ایجاد زیرساخت‌های پشتیبانی مانند فرودگاه‌ها یا کارخانه‌های کشتی‌سازی گردد».

%da%a9%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%84-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-7

مجلۀ آنلاین «نیو ایسترن آتلوک»: ایران به لطف احداث این کانال می‌تواند حدود دو میلیون شغل ایجاد کند و باعث توسعۀ بیش‌تر استان‌های شرقی کشور از طریق ایجاد زیرساخت‌های پشتیبانی مانند فرودگاه‌ها یا کارخانه‌های کشتی‌سازی گردد.

«ایل جورناله» در گزارش خود به پیشینه این پروژه نیز اشاره می‌کند که ایران نخست به فکر این فعالیت افتاد و آن را به مسکو پیشنهاد داد که البته به دوران قبل از آقای روحانی برمی‌گردد: «در واقع این پروژه در سال ٢٠١٢ توسط محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت به تصویب رسیده بود. زمانی که تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب هنوز بر ایران فشار می‌آوردند. در واقع به محض آنکه تحریم‌ها به‌طور مستقیم توسط واشنگتن لغو گردیدند، این پروژه بار دیگر به جریان افتاد».

این گزارش باز به نقل از «نیو ایسترن آتلوک» در همین رابطه می‌نویسد: «پیش از این در سال ٢٠١٢ شرکت مسکن خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران انقلاب ایران هزینۀ این پروژه را حدود ٧ میلیارد دلار برای ده سال کار برآورد نمود».

این سایت خبری طرح‌های مسیر این کانال را نیز معرفی می‌کند: «دولت ایران چهار سال پیش دو مسیری را که این کانال در حال حاضر می‌تواند دنبال کند، شناسایی نمود و از راه‌های بلند آبی بهره جست. راه نخست که کوتاه‌تر است، در غرب قرار دارد و سلسله جبال مرتفع غرب را قطع می‌کند. دومی در شرق است که بلندتر بوده، اما امکان بهره‌برداری کشاورزی از مناطق کویری را فراهم نموده و مانع از آن می‌گردد که از تنگۀ هرمز که ایران با عمان در آن شریک است، استفاده گردد».

%da%a9%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%84-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-8

سایت‌های روسی مانند اسپوتنیک و راشاتودی نیز با انتشار گزارشاتی بر اهمیت استراتژیک طرح ایجاد کانال از خزر به خلیج فارس تاکید کردند.

«ایل جورناله» در انتها نیز به چالش غرب نسبت به این پروژه که مسکو و تهران آن را به عنوان ” جایگزینی معتبر برای غرب” می‌بینند، اشاره می‌کند که کاری جز تماشا نمی‌تواند انجام دهد.

در همین رابطه سایت‌های روسی مانند اسپوتنیک و راشاتودی نیز اقدام به انتشار گزارش کرده و بر اهمیت استراتژیک آن تاکید کردند. نکته مهم این موضوع فارغ از امکان عملیاتی شدن این پروژه، ناراحتی و ممانعت غرب و ترکیه از ساخت این کانال است؛ به‌طوری که آمریکا در سال ۱۹۹۷، طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس را در فهرست تحریم‌های خود علیه ایران قرار داد. شرکت‌ها و کشورهایی هم که در نظر داشتند در این پروژه به تهران کمک کنند، به مجازات‌های مالی و اقتصادی گرفتار می‌شدند.

این موضوع نشان می‌دهد که غرب به رهبری آمریکا تا چه اندازه از افزایش قدرت روسیه و ایران از نظر اقتصادی و کاهش وابستگی این کشورهای مستقل، در وحشت هستند.

منبع: کلیک

منبع:
  1. خرید درب ضد سرقت   آبان ۵, ۱۳۹۶  

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم
    ما در زمینه درب های ضد سرقت و ضد حریق فعالیت می کنیم.خوشحال
    میشوم از وبسایت ما دیدن کنید

  2. اجاره ماشین   دی ۱۱, ۱۳۹۶  

    سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز
    ممنون از وب سایت خوبتون
    پیروز باشید.

  3. قیمت لپ تاپ dell   دی ۱۶, ۱۳۹۶  

    سلام
    در زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایتا هستید
    واقعا ممنون
    خسته نباشید.

  4. سروش فرزانگان   فروردین ۱, ۱۳۹۷  

    خداروشکر. فکر میکردم این عیده جدیدیه که دارم و تا بخواد عملی بشه کلی زمان بره که بعد متوجه شدم در حال اقدامات نهایی برای اجرایی شدنه. اجرکم عندالله ای سردم داران انقلاب با این پروژه تو دهنی محکمی به ترامپ و غرب میزنیم. به امید این که ایران رو جایی بهتر برای زندگی کنیم.

  5. نسیم   فروردین ۱۴, ۱۳۹۷  

    خوب الان بعد ۲ سال چی شد حالا به کجا رسیدن . چرا ایرانی ها خودشون این کارو نکردن.

  6. مرتضی   اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۷  

    در کشور مصر حدود نیم قرن پیش مصریان توانستند لودری را بسازند که با هر بار خاک برداری می توانست سی تن خاک برداری کند .
    آنها از این ماشین غول پیکر برای احداث رود استفاده کردند، وموفق شدند اما مردمان بومی آن رودخانه را به دلایلی مسدود کردند ولی هنوز ماشین غول پیکر سالم مونده ودارند ازش به عنوان آثار باستانی استفاده می کنند .
    ایرانی ها گفتند ده سال ،اما با این ماشین در زمان کمتری می توانند این کار را انجام دهند

  7. امراله مهماندوست   آبان ۲۷, ۱۳۹۷  

    اینجانب از علاقه مندان به مطالعه احداث کانال سراسری برای کشتی رانی از دریای عمان یا خلیج فارس در جنوب کشور ایران تا دریاچه بزرگ خزر در شمال کشور ایران هستم. این پروژه خیلی بزرگی برای کشور ایران است و مسئولین جمهوری اسلامی ایران هنوز به این بزرگی نرسیده اند و تا زمانی که فکر غارت کشور ایران و بردن پول ها یش به خارج از کشورایران ریشه کن نشود این طرح انجام نخواهد پذیرفت چون همه بهانه های واهی مخالفان دولتی ایرانی و خصوصی ایرانی در راستای استمرار و ادامه این وضعیت است.

  8. عباس خداخواه   آذر ۱۴, ۱۳۹۷  

    این کار برای ایران بسیارخطرناک و طبعات سیاسی اجتماعی اقتصادی و بسیاری از چالشهای بین المللی را در پی خواهد داشت. این یک طرح تازه ای نیست از زمانی که پطر کبیر تنها به گرفتن گرجستان و داغستان قانع نمیشد. و گفته بود که آرمانهای بلندو بزرگ روسیه زمانی تحقق خواهد یافت که روسیه بتواند به آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان راه پیدا کند. این طرح درقبال منافع اندک و پول خردی که برای ایران خواهد داشت اما طبعات جبران ناپذیری را ببار خواهد آورد . در دوران خاندان پهلوی نیز این طرح در سال ۱۳۵۲ در مجلس مطرح شد و بعلت نابسامانی هایی را که این طرح برای ایران ببار خواهد آورد منفی اعلام شد. معایب این طرح بیش از پنجاه مورد است اما تنها به پاره ای از آنها در اینجا اشاره میشود.
    الف) باز شدن پای قدرتها که در بازرگانی بین المللی سود میبرند و اعمال قدرت از نیروی نظامی. ازجمله ناتو و آمریکا بعلت بین المللی شدن کانال
    ب) تغییرات جوی اقلیمی و آسیب رساندن به منابع طبیعی و محیط زیست
    ج ) تخریب سرزمینهای حاصل خیز به میزان حد اقل هفت میلیون کیلومتر مربع به ازای طرح هفتصد کیلومتری
    د) افزایش شوری آب دریای خزر و پدیده های جوی نظیر نزولات و بارشهای آسمانی بخصوص در نقاط کویری و خشک که سیل و پدیده های غیر قابل پیش بینی را بدنبال خواهد داشت
    ه)افزایش سطح آب دریای خزر بطور همه جانبه از آنجا که سطح آن نسبت یه دریاهای آزاد بسیار پائینتر است.
    و) تخریب اماکن و سازه های ساحلی ، بر اثر بالا آمدن آب و انتقال شوری آب به مزارع کشاورزی و بیکاری گسترده کشاورزان و متحمل شدن خسارات مالی فوق العاده بالا
    ز) افزایش شوری آب دریای خزر از ۱۲ppm تا ۳۵ppm بر اساس سطح شوری دریاهای آزاد و از بین رفتن بسیاری از گونه های جانوری.
    ح) نشت شوری آب به آبهای میان سرزمین و سفره های آب زیر زمینی و برهم خوردن اقلیم مسیر رود احداثی
    ط) تقسیم طولی ایران به دو قسمت مجزا و افزایش انتقال آلودگی دریایی و خشکی
    ی ) افزایش درجه حرارت در تابستانها و کاهش های شدید دما و افزایش برف و نزولات جوی بخصوص در نواحی و شهرهای بیابانی که سالها بخود رنگ برف را ندیده اند.
    ک) اختلاف نظر سیاسی اجتماعی و اقتصادی مابین دول مختلفی که از این طرح ضرر های جبران ناپذیری را دریافت می نمایند خاص آمریکا، ترکیه ، اسپانیا وکشورهای اروپایی و آفریقایی.
    ل) کنترل حق امتیاز کشتیرانی بین المللی آبراهه توسط دول نامحرم بیگانه و دخالت مستقیم میان سرزمین
    م) آلودگیهای دفع فضولات کشتیها و شناورهای غیر قابل کنترل
    این موارد تنها اهم دهها مورد از معایب این طرح است که ضربات جبران ناپذیری برای دولت آینده ایران وملت آن به همراه خواهد داشت در این طرح تنها دولتی که قرارداد را می بندد سود می برد و سرمایه های کلانی را به جیب میزند اما پل رشد را برای ملت و دولتهای آینده در پشت سر خود خراب خواهد کرد. این طرح ننگین ترین طرح تاریخ خواهد بود که به هیچ وجه قابل کنترل نخواهد بود . پیشگیری قبل از واقعه بالاترین درمان است. در این طرح تنها کشور روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر سود خواهند برد و غیر از هزینه های گزاف برای ایران بیش از ۹۰ درصد ضرر برای ایران خواهد داشت. تمام مناسبات در کشور که تنها تجاری نیست . باید شرایط اقلیمی، جوی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی آن را کاملا برانداز کرد. علاج واقعه را باید پیش از وقوع گرفت.بنده بعنوان کارشناس منابع طبیعی باید عنوان کنم که این عملیات به هیچوجه به سود ایران نخواهد بود اگرچه ممکن است دولتی که این قرارداد را امضا میکند سود نسبی تنها به جهت بستن قرارداد به جیب بزند اما پل ها را در پشت سر خود برای دولت های دیگر و حتی کشور ایران خراب خواهد کرد. و به نوعی ما را دچار گرفتاری بزرگی خواهد کرد که بیرون آمدن از آن امکان پذیر نخواهد بود.

  9. امراله مهماندوست   دی ۲۴, ۱۳۹۷  

    دو نوع زمین خوار در کشور ایران وجود دارد ۱- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به کارکنان (الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره اجازه برداشت آب از زیر زمین در شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک در شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۲- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان …بپردازد یا بپردازند این شخص یا اشخاص از طرف مراجع مربوطه به عنوان زمین خوار به اداره دادگستری شهرستان … معرفی می شوند تا درس عبرتی شوند برای ملت بزرگ ایران

سرورپارس سرور پارس نسیم توسعه نسیم توسعه نسیم توسعه نسیم توسعه
  • RSS English News

  • RSS news

    • Australian Open 2019: Simona Halep v Venus Williams and more – live!
      Updates from the day six night session in MelbourneNovak Djokovic regains calm to see off ShapovalovAnd feel free to mail Tom with your thoughts 9.30am GMT Second set: Halep* 6-2, 5-3 Williams (*denotes server): Williams is just not able to consistently play at Halep’s level, there is still fight left in the veteran but the […]
    • Voters less likely to back Labour with 'stop Brexit' policy, leaked poll suggests
      Unreleased poll for group backing second referendum finds almost a third would be less likely to back partyA leaked poll commissioned by the pro-EU Best for Britain campaign suggests that voters would be less likely to back Labour if the party was committed to stopping Brexit.According to the poll, passed to the Guardian, almost a […]
    • Women raped by Korean soldiers during Vietnam war still awaiting apology
      Campaign group urges recognition for women affected by sexual violence of Korean troops and the children born as a resultTran Thi Ngai was 24 and alone at home in her village in Vietnam’s Phu Yen province when a South Korean soldier forced his way into the house and raped her.“He pulled me inside the room, […]
    • Manny Pacquiao takes on Adrien Broner as shadow of Mayweather rematch looms
      Even at 40, the Filipino senator is still one of the world’s best welterweights entering his title defense against Adrien BronerManny Pacquiao finds himself in a bit of an unusual spot entering Saturday’s welterweight showdown with the profane underachiever Adrien Broner on the Las Vegas strip.The Filipino senator, who celebrated his 40th birthday in December, […]
    • The key to self-care? Honesty, integrity – and that fourth glass of wine | Lolly Adefope
      Everyone’s got their own way to treat themselves. Mine involves arguing about The SimpsonsWhen I was 17, I decided that I’d had enough of being heavier than most of my school friends, and promptly took the decision to limit myself to 1,000 calories a day. Not just that – I dragged the ancient, rickety exercise […]
    • Malala Yousafzai on student life, facing critics – and her political ambitions
      How does a 21-year-old Nobel laureate adjust to student life – and what comes next for the world famous activist? Yousafzai explains why she was driven to tell the stories of other displaced girls• ‘I never thought I’d see land again’: read an extract from We Are Displaced“People have heard my story already,” says Malala […]
    • ‘I never thought I would see land again’: a teenage refugee tells her story
      In this extract from We Are Displaced, 16-year-old Sabreen describes her journey from Yemen and onto an overcrowded fishing boat across the Mediterranean• Read an interview with Malala YousafzaiSabreen was 16 when she fled war-torn Yemen with the hope of reuniting with her sister Zaynab, 18, and her mother in America. Their mother had been […]
    • The 20 photographs of the week
      Gunfire and explosions in Nairobi, fast food at the White House, a great white shark off the coast of Oahu and the Australian Open tennis – the week captured by the world’s best photojournalists Continue reading...
    • A cheap, unfussy oil for all skin types | Sali Hughes
      Squalane oil has been my go-to for decades and I’m delighted it’s finally enjoying a big momentOne of the more gratifying trends in modern beauty has been a newfound appreciation for old-fashioned but highly effective ingredients that should never have fallen from favour. While companies were aggressively marketing newfangled, often unproven advances in technology, beauty […]
    • Victoria Beckham: ‘You have to be quite controlling’
      She juggles a global fashion brand, four children and one of the world’s most scrutinised marriages: how does the former Posh Spice keep the show on the road?Along an Edward Hopper-esque cobblestone street two blocks from the Hudson river, outside a Brooklyn warehouse that is now a photographic studio the size of a baseball field, […]
  • اطلاعات