۱۳:۴۸:۰۳ - سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
راهنمای فیلم لاتاری؛ چرا باید به دیدن این فیلم نشست؟
می‌توان علت دیدن فیلم را تنها به سوژه جنجالی‌اش، که البته دلیل بزرگی است، ربط داد. لاتاری تنها یک سوژه جذاب ندارد.   نسیم توسعه به نقل از تسنیم: می‌توان علت دیدن فیلم را تنها به سوژه جنجالی‌اش، که البته دلیل بزرگی است، ربط داد. لاتاری تنها یک سوژه جذاب ندارد. کارگردان: محمد حسین مهدویان… حالا […]

می‌توان علت دیدن فیلم را تنها به سوژه جنجالی‌اش، که البته دلیل بزرگی است، ربط داد. لاتاری تنها یک سوژه جذاب ندارد.



نسیم توسعه به نقل از تسنیم: می‌توان علت دیدن فیلم را تنها به سوژه جنجالی‌اش، که البته دلیل بزرگی است، ربط داد. لاتاری تنها یک سوژه جذاب ندارد.

کارگردان: محمد حسین مهدویان…

حالا دیگر نمی‌توان به او گفت فیلمساز جوان، پس از دو فیلم سخت، اگر هم بر فیلم‌هایش انتقاد داریم و غیره نمی‌توانیم پروسه ساخت آثار او را پروسه راحتی بدانیم، او حالا تبدیل شده به فیلمسازی که به سوژه‌هایی ناب دست‌اندازی می‌کند. در فیلم “ایستاده در غبار” در فرمی متفاوت و در “ماجرای نیمروز” با داستانی جنجالی به سینمای داستانی ما پا گذاشت، سینمایی که رنگ‌وبویی مستند به خود گرفته بود؛ و حالا لاتاری متفاوت‌تر و بی‌ارتباط‌تر به موضوعات گذشته‌اش، سوژه‌ای تازه و جنجالی‌تر دارد.

چرا باید فیلم را دید؟

نمی‌توان علت دیدن فیلم را تنها به سوژه جنجالی‌اش، که البته دلیل بزرگی است، ربط داد. لاتاری تنها یک سوژه جذاب ندارد، بلکه خوش‌ساخت است و مهم‌تر اینکه قهرمان دارد. قهرمان لاتاری نه دست‌وپاشکسته است و نه به حاشیه می‌زند. قهرمان لاتاری، بخوانید قهرمانانش، یک‌راست سر اصل مطلب می‌روند، بدون رودربایستی، بدون مکث و بدون حاشیه رفتن. فیلم به این دلیل جذابیت داستانی‌اش را ایجاد می‌کند. دلیل دیگر شاید دیدن بازی‌هایی قابل قبول باشد. هادی حجازی‌فر و ساعد سهیلی بازی استاندارد و قابل قبول ارائه داده و کیفیت اجرایی اثر را بالا برده‌اند.

فیلم در چه نوع روایت و در چه ژانری جای دارد

فیلم، یک ملودرام ماجراجویانه است که با روایتی شبه‌کلاسیک و شاه‌پیرنگی داستانپردازی شده است. اما می‌توان نقش انتقام دراماتیک قهرمان ماجرا را پررنگ دید و آن را یک درام جنایی نیز خواند.

فیلم برای چه‌سنی خوب است؟

قطعاً فیلم برای دیدن افراد بالای شانزده سال ساخته شده است. صحبت درباره فساد و مسائل برده‌داری جنسی در کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس مسائلی است که می‌تواند برای افرادی با سن مشخص ارائه گردد.

بهترین ویژگی فیلم…

فضاسازی منسجم و دقیق فیلم در موقعیت‌ها و مکان‌های گوناگون یکی از نمونه‌ای‌ترین ویژگی‌های اثر است. فیلم فضاهای قابل باوری برای تماشاگر خود می‌سازد.

بهترین موقعیت فیلم…

عجز و لابه موسی در دادستانی یکی از بهترین و می‌توان گفت جسورانه‌ترین موقعیت‌های اثر است، از همین موقعیت است که فیلم جنبه انتقادی‌اش را به ناکارآمدی بخشی از سیستم قضایی افشا می‌کند و کاراکترهای مواجهه‌اش را به‌سراغ بحران می‌فرستد. بحرانی که باید فردی حل شود.

ستاره فیلم…

هادی حجازی‌فر در نقش موسی. کاراکتر موسی در ادامه شخصیت‌هایی چون حاج کاظم قرار می‌گیرد.

نظر بقیه چه بوده؟

لاتاری با انتقادات صریح و بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. بسیاری از منتقدین صاحب‌نام و استاد فیلم را باد کردن رگ‌های غیرت دانسته‌اند، که ایراد به این موضع را نفهمیدیم، و بسیاری دیگر که منتقد سینما نیستند اما سلبریتی یا مجری خوانده می‌شوند اتهام‌هایی به فیلم وارد کرده‌اند که خارج از ادب و ادبیات است، که مشخص نیست چرا و به چه دلیلی بدون اینکه منتقد سینما یا کارشناس آن باشند دست به نظردهی تخصصی می‌زنند. تنها بخش کوچکی از منتقدان از فیلم حمایت کرده‌اند و آن را در کارنامه مهدویان یک جسارت توصیف کرده‌اند.

فروش تا بدین جا…

فروش بالای چهار و نیم میلیارد فروش بی‌سابقه‌ایست برای چنین فیلمی که نه کمدی است و نه پایان خوشی دارد.

منبع:
نسیم توسعه نسیم توسعه نسیم توسعه نسیم توسعه نسیم توسعه نسیم توسعه