۱۸:۲۴:۱۲ - چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵
درد دل شوتی ها و نگاه مسئولین به قاچاق!
به ابعاد مسافت و نوع کالا بستگی دارد و می تواند از یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومان برای هر بار از نقاط مختلف استان تا تهران برای فرد شوتی دستمزد تعریف شود . خودرو شوتی، واژه ای که خیلی سریع در اندک زمانی به وسعت کمتر از یک دهه وارد ساختار […]

به ابعاد مسافت و نوع کالا بستگی دارد و می تواند از یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومان برای هر بار از نقاط مختلف استان تا تهران برای فرد شوتی دستمزد تعریف شود .



خودرو شوتی، واژه ای که خیلی سریع در اندک زمانی به وسعت کمتر از یک دهه وارد ساختار زبانی مردم استان بوشهر شده است .

این روزها، حرف اول را خودروهای شوتی می زنند که نه در مجامع دانشگاهی بلکه در جاده های توسعه یافته استان بوشهر. سواد قریب به اتفاق آنها به گفته فرمانده انتظامی استان بوشهر زیر دیپلم است. مبدا ، هر نقطه بندری استان و مقصد به استان های فارس ، خوزستان ، کهگیلویه وبویراحمد ، اصفهان و تهران. باری به اندازه یک نیسان در خودروهای سواری جا می کنند که فقط یک صندلی بیشتر در آن وجود ندارد و آن هم صندلی راننده.پولی که می گیرند خون بهایشان است . آنها باید برسند حال با هر سرعت و شتابی . گاهی مشاهده این افراد در جاده ها با ظاهر خودروهایشان که از پانصد متری به مانند یک عقاب به سمت  شما حمله ور می شوند رعب آور است .

در جاده ها با کسی شوخی ندارند . پلیس نیز حاضر نیست به دلیل در خطر افتادن امنیت سایر رانندگان ، با این قوم شوتی لقب در تعقیب و گریز جاده ای بیافتد ضمن این که وقتی چهار تا پنج خودرو شوتی همزمان وارد جاده می شوند و با سرعت های سرسام آوری پدال گاز را فشار می دهند یک هنگ هم جلودار آنان نیست چه رسد یک خودرو گشت پلیس.

وقتی در صفی پشت یک ترافیک سنگین و به آهستگی در حال رفتن هستید به ناگاه مشاهده می کنید که چگونه شوتی ها طول ترافیک را در جاده دو طرفه پر پیچ و خم دار را رد می کنند که دل در سینه شما به طپش می افتد علی الخصوص که کاروانی بیش از دو خودرو باشند.

اگر تا یک دهه پیش رانندگان این خودروهای حامل جنس قاچاق از پوشاک تا ادامس ، شکلات و گوشی تلفن همراه بومی استان بوشهر بوده اند اما در یک سال گذشته بدین سو بخش اعظمی از رانندگان این خودروها نه تنها استان های همسایه بوشهر می باشند بلکه استان های غربی نیز پا در جاده های هموار استان بوشهر برای این کاسبی بی برکت گذاشته اند .

قانون گذار برای خودروهای شوتی دو نوع جرم را تعریف کرده است که اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی از طریق حرکات غیر متعارف و موضوع ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) که این دو جرم سبب شده که ترس دستگیر شدن یار و مونس رانندگان در سفر باشد.

وقتی به شکل کاروانی و با سرعت سرسام آور بالای ۱۷۰ کیلومتر و در حالی که پلاک خودروهای آنها دست کاری شده یا کاملا استتار گشته در جاده تردد می کنند و برای ثبت نشدن شماره خودروشان توسط دوربین های سرعت سنج از تعمد حاشیه جاده را انتخاب می کنند تا با لرزش خودرو اگر تصویری هم ثبت می شود ان قدر لرزش داشته باشد که شماره خودرو خوانا ثبت نگردد پلیس چگونه می تواند جلوی آنها را بگیرد .

هر چند راه های متفاوتی برای ریشه کنی خودروهای شوتی وجود دارد که عزمی جدی می طلبد اما تیراندازی از طرف پلیس با وجود امکان برخورد تیر به راننده خودرو ، صحیح نیست که پلیس نیز با درک موضوع مطلقا دست به اسلحه نمی شود .

اگر در تمامی جاده های موصلاتی استان ایستگاه های دائم پلیس راه اندازی شود یا نهضت برخورد با هر خودرویی که شکل و  شمایلش به خودروهای شوتی می ماند در سطح شهرها انجام گیرد می توان محو این پدیده ناموزون که ارتباط مستقیمی با امنیت عمومی دارد را شاهد بود.

البته سر نترس رانندگان این خودروها باعث صحنه های عجیب و غریبی در جاده های استان شده است . نمنونه آن مسیر کنگان به سمت جاشک است. وقتی متوجه گشت های محسوس و نامحسوس پلیس در این محدوده در طول شب می شوند به راحتی یک لیوان آب خوردن مسیر خود را تغییر داده و وارد باند مخالف می شوند و جاده پر پیج و خم و یک طرفه به سمت کنگان را به شکلی در می اورند که هر تازه واردی فکر می کند این بخش از جاده دو طرفه است .

نتیجه آن که هر لحظه امکان تصادف شاخ به شاخ این خودروها در اتوبان دور از ذهن نیست که با توجه به سرعت این خودروها ، لطمات جبران ناپذیر است.

علی . م  خود را ۲۶ ساله معرفی می کند . وقتی درباره این شغل با وی گفت و گو می کنم، می گوید : به استرسش نمی ارزد . ناچاریم از ترس پلیس در ساعات مشخصی مسیرها را طی کنیم .

وقتی از وی پرسیدم که دستمزد هر فرد چقدر است می گوید : به ابعاد مسافت و نوع کالا بستگی دارد و می تواند از یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومان برای هر بار از نقاط مختلف استان تا تهران برای فرد دستمزد تعریف شود .

این فرد که دارای تحصیلات دیپلم است ادامه می دهد : اگر از همین امروز شغلی مستمر داشته باشیم حاضر نیستم که حتی یک بار دیگر برای جابجا کردن کالا وارد جاده شوم .این شغل با جان ما بازی می کند و هیچ خیر و برکتی هم در آن نیست چون هر لحظه می توانیم تصادف کنیم یا توسط پلیس دستگیر شویم که با جرائم سنگینی مواجه می شویم .

مرتضی .د دیگر فردی است که حاضر می شود در این زمینه گفتگو کند . وی می گوید : همین که این شغل فاقد هویت اجتماعی است و هر فردی با مشاهده خودروهای ما احساس بدی پیدا می کند کافی است که بدانیم چقدر با همه خطرهایش ، شغل ما منفور جامعه است.

اگر پیش از این رانندگانی ماهر وارد این عرصه می شدند اما بدلیل بیکاری و نبود شغل روزانه شاهد ورود افرادی جدید هستیم که بدلیل فقدان مهارت لازم در رانندگی مسبب تصادف های فراوانی در جاده ها می شوند که سبب شده عامل تمام تصادفات در جاده ها به نام خودروهای شوتی رقم خورد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان بوشهر با اشاره به اینکه خودروهای حامل کالای قاچاق که به‌اصطلاح “شوتی” گفته می‌شود در جاده‌های استان بوشهر خطرساز شده است، گفت: در مهر ماه امسال در محور ساحلی جنوب استان بوشهر در تصادفات خودروها ۸ کشته ثبت شده که یک طرف این تصادفات خودروهای شوتی یا حامل کالای قاچاق هستند.علم با تاکید بر برخورد قاطع پلیس راه استان بوشهر با خودروهای شوتی افزود: خودروهای شوتی خطر مهم افزایش تلفات جاده‌ای در تصادفات تعیین شده و جاده‌های این استان ناامن کرده است.

رئیس پلیس راه استان بوشهر نیز با اشاره به بحران خودروهای حامل کالای قاچاق یا شوتی در جاده‌های استان بوشهر گفت: برخورد پلیس راه استان بوشهر با این خودروها در جاده‌های این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۲ درصد افزایش یافته است.

پاپری با اشاره به اینکه برخورد قاطع با قاچاقچیان از اولویت‌های نیروی انتظامی است افزود: خودروهای شوتی که حامل کالای قاچاق هستند و رانندگان این خودروها بدون توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی با سرعت غیرمجاز اقدام به رانندگی می‌کنند برخورد با آنان در اولویت برنامه‌های پلیس قرار دارد.

وی از حادثه آفرینی این خودروها خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این خودروها برای حمل کالای قاچاق استفاده می‌شود، برخورد با آنها در اولویت کار پلیس قرار دارد که در نیمه‌ نخست امسال ۲ هزار و ۲۳۲ خودرو شوتی توقیف و با رانندگان طبق قانون برخورد شده است.

رئیس پلیس‌راه استان بوشهر با بیان اینکه خودروهای شوتی حرکت بسیار خطرناک در جاده‌ها انجام می‌دهند تاکید کرد: دوربین‌های کنترل سرعت خودروها در جاده‌های استان بوشهر نقش مهمی در شناسایی این خودروها دارد که لازم است همه جاده‌های  اصلی و شریانی استان به دوربین‌های هوشمند مجهز شود.

پاپری با تاکید بر افزایش گشت‌های نامحسوس برای شناسایی و برخورد با خودروهای حادثه‌ساز گفت: اکنون تعدادی خودرو گشت نامحسوس پلیس راه در استان بوشهر فعال است که لازم است این خودروها افزایش یابد.

به نظر می رسد که وقت آن رسیده که وضعیت این خودروهای شوتی یک بار برای همیشه ساماندهی شود . اگر کار آنها تخلف است جلوی فعالیت آنها گرفته و اگر تخلف نیست به آنها فهمانده شود که پلیس با آنها کاری ندارند پس نیازی نیست در جاده هایی که حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر تعیین شده بیش از ۱۷۰ کیلومتر در ساعت برانند و امنیت فیزیکی و روانی دیگر خودروها را تحت شعاع قرار دهند.
منبع: سوک

منبع:
  1. حمید شوتی   فروردین ۲۰, ۱۳۹۶  

    شوتی بودن هیچ مشکلی نداره اصلا بد نیست من سرعت بالا ۱۳۰ نمیرم و بابت زحمتی ک میکشم کرایه ناچیزی دریافت میکنم و خطر گیر کردن رو ب جون میخرم و برای هیچکس ایست نمیکنم اگر قرار باش گیر کنم زنده دستگیر نمیشم
    بچه تهران هستم سعادت اباد

  2. غیاثی شوتی   مرداد ۳, ۱۳۹۶  

    کاری بسیار حلال برا لامردی های استان فارس با لوازم خانگی نه سیگار و خیلی چیز های دیگه.

  3. نام کاربری*   بهمن ۲۶, ۱۳۹۶  

    باسلام .دو مورد هست ک بگم.
    ۱٫من ۵ساله تواین خطم واقعا خیر و برکت نداره
    ۲٫حقیر لیسانس حسابداری دارم معدل۱۷ تا حالا ۳مرتبه ازمون استخدامی قبول شدم الکی از مصاحبه ردم کردن با اینکه در یک ازمون نفر اول شهرستان بودم.
    ۳٫حداقل ۶ساله دنبال یه کار شرکتی میگردم که به قول حضرات سابقه کاری ندارم.
    ۴٫مگه دوست عزیز از چند نفر پرسیدید ک سواد نداشتن من حاضرم دکترای ریاضی محض بهتون نشون بدم تو این خطه
    ۵٫لطفا صادقانه گزارش بگیرید

  4. Feli.alireza   شهریور ۲۳, ۱۳۹۷  

    تخریب میکنی که چی مارو میخوای از چشم کی بندازی همه میدونن ما چرا این بدبختی رو بجون خریدیم چارتا اوسگل مثه تو که تا مارو میبینن جو میگیرتشون اونام گاز میدن نباشن هیچ تصادفی صورت نمیگیره خودم زیاد پیش اومده از کنار یه ماشین با سرعت رد شدم اونم که ماشینش خالی بوده گفته بزار یه گازی باهاش بدم من احتیاجی ندارم سر پیچا ترمز بگیرپ ولی اون اون که باید بگیره چون من ترمز نگرفتم اونم نگرفته و ماشینشو چپ کرده پس کرم از خودتونه شوتی خودشون میدونن چیکار کنن که حادثه ساز نشن

سرورپارس سرور پارس نسیم توسعه نسیم توسعه نسیم توسعه نسیم توسعه
  • RSS English News

  • RSS news

    • Roger Federer v Stefanos Tsitsipas: Australian Open 2019 – live!
      Game-by-game updates from the fourth round matchRetirement not on Federer’s mind after easing into last 16Any thoughts? You can email Will or tweet @Will_Unwin 9.40am GMT Second set: Tsitsipas* 6-7, 3-3 Federer Will I learn how to spell Tsitsipas off the top of my head before this match finishes? No probably not. 9.29am GMT Second […]
    • My Oscar goes to... Our film critics reveal their personal shortlists
      Ahead of the official Academy nominations, the Observer’s critics pick their own winners Continue reading...
    • Bauhaus at 100: the revolutionary movement's enduring appeal
      Sleek, pared-back, industrial elegance – that’s how most of us think of Bauhaus, the modernist design group born in Germany in 1919. But that was only one side of this short-lived but longlasting movement…• Norman Foster, Margaret Howell, Michael Craig-Martin and others on Bauhaus’s rich legacyThe Bauhaus, simply put, was a German school of art […]
    • Fire at French ski resort of Courchevel kills two
      Blaze forces evacuation of 60 workers, including foreigners, from three-storey buildingTwo people have died and a dozen more were injured in a fire at the ski resort of Courchevel in the French Alps, officials said.The pre-dawn blaze forced the evacuation of 60 resort workers, including foreigners, from a three-storey accommodation building. Continue reading...
    • Davos 2019: What to watch for at the World Economic Forum
      As many world leaders stay away, will any progress be made at ‘family reunion for the people who broke the world’?Political and economic problems loom heavily over the global elite as they gather at Davos for the World Economic Forum (WEF). But is there any political will to fix them? Continue reading...
    • Jeremy Corbyn expected to back move to block no-deal Brexit
      Labour is considering a proposal that would force Theresa May to extend Britain’s membership of the EUJeremy Corbyn is poised to back a plan to block a no-deal Brexit as pressure builds within Labour and the trade unions for a delay to Britain’s EU departure.It is understood that the leader and his shadow cabinet team […]
    • Inside the weird, sinister world of apartheid’s secret mercenaries
      A South African militia that claimed to be behind the murder of a UN chief was involved in deadly work across the continent, its members sayKeith Maxwell, the self-declared “commodore” of the South African Institute for Maritime Research (SAIMR), liked to dress up on special occasions in the garish costume of a 18th-century admiral, with […]
    • Manny Pacquiao overwhelms Adrien Broner in play for Mayweather rematch
      Pacquiao beats Broner by unanimous decision – as it happenedFilipino politician dominates in first outing since 40th birthdayPacquiao defends his WBA regular welterweight championshipManny Pacquiao showed Saturday night he’s still got plenty of fight for a fighter on the wrong side of 40.Whether Pacquiao’s dominating win over Adrien Broner gets him a rematch with Floyd […]
    • Milan art tour: fresco heaven, without the crowds
      Resist the urge to splurge in the city’s chic shops and instead lose yourself in its transcendental artThink of Milan and you think of fashion. The first time I spent more than a few hours in the city, I roamed the Galleria Vittorio Emanuele II – Italy’s oldest shopping arcade, built in the 1860s and […]
    • 'The goal is to automate us': welcome to the age of surveillance capitalism
      Shoshana Zuboff’s new book is a chilling exposé of the business model that underpins the digital world. Observer tech columnist John Naughton explains the importance of Zuboff’s work and asks the author 10 key questionsWe’re living through the most profound transformation in our information environment since Johannes Gutenberg’s invention of printing in circa 1439. And […]
  • اطلاعات